SVAR

Postat av: frida
bästa minnet från smid??? :)och säg inte studenten eller nåt sånt,något riktigt personligt och jag vill ha det förklarat i detalj varför just det var bästa minnet :)

SMID, underbara älskade smid. Och för er som inte vet vad SMID är för något så kan jag snabbt förklara. SMID-samhäll-idrottsprogrammet, mitt gymnasie val. Smid är så mycket mer än bara ett gymnasieprogram, varje årskull blir som en släkt och varje klass som en familj. Den gemenskapen som finns på smid är obeskrivlig.

Jag hade en helt underbar klass och minnena tillsammans med alla smidarna är för många för att bara ha ett bästa minne.. Tänkte isället att jag gör en liten snabb resumé över alla 3 åren och dom bästa minnerna från varje år.

SMID 1: Jag minns första hajken, då alla var lite blyga.. Vi var ett gäng på 60 virriga tonåringar utplacerade i skogen tillsammans med överdrivet pigga lärare. Jag som var hyggligt nyopererad i knät och fick istället för att cykla åka bil tillsammans med Hasse.. Vädret var okej, dock hade vi ett åskväder som härjade runt på andra sidan sjön, Mois uppträdande med smidsångerna, Zarah diskade allas disk och förkärleken till torrpasta, riskakor, skogalimpa med mjukost och blåbärssoppa växte fram.. hahah. Men vi klarade oss  rätt bra, fridis och jag hamnade i samma tält och bättre start på smid tiden kunde det väl inte bli!

Ganska snabbt därpå eller om det kanske till och med var innan hajken, var det första coopertestet och Elin Jasson höft hoppa ur led.. Det gick någon veckan sedan bytte Elin från Smid till Sam och en plats blev ledig. Och tur var väl det för just den platsen fick en av mina allra bästa vänner, Alexander Berglund.

Fotbollsträningarna var på Fröslunda IP och hela vintersäsongen var nervös då 3orna hade träning innan oss inne i Tunahallen... Allt pendlande med 13 bussen och allt släp på dom stora träningsväskorna. Och jag får inte glömma smidoverallerna som vi allihopa beställde och kom iklädda i dagen efter att leveransen hade kommit. Denna underbara mjukistid.

Och så var det alla dessa fester i Triangelborg och i Addis garage... heeehehe.

 

 

SMID 2: Av någon konstig anledning minns jag inte så mycket av början på 2an... vad hände då? Jag vet att skolan var intensiv och att vi styrde upp white night festen! Men annars är det lite luddigt. Påminn mig gärna.

Vintern under 2an var i alla fall händelserik! Vi hade en kul nyårsafton hemma hos Addi och jag impuls klippte lugg precis innan jag skulle gå hemifrån. Järngänget drog iväg till Stockholm för att se Chris Brown och sova ihoppackade i Mickes lägenhet i Kristineberg. Jag fyllde 18 och alla utgångarna började dra igång.. Alla dessa 18års fester... fruktansvärt kul!

Våren flöt på smidigt och avrundades med en HEMSK hajk. 8 mil på cykel och 2 mil vandring... Zarah gjorde succé igen och vurpa på cykeln på vägen till lägret, vi koka sjövatten, vandra genom träsk, regnet föll och vi var ett mindre muntert gäng som tugga i oss torrpasta och skoga mackor..

SMID 3: Det här året hände så mycket så jag vet knappt vart jag ska börja.. Student trixandet påbörjades, mössor provades, studentkyssningar bokades, nedräkningsfester avverkades, spexfoton togs, Samire blev lucia, nedräkningen till studenten i framgången startades, våra 3 timmars gymnastiklektioner övergick till danslektioner, balbiljetter bokades och flaket styrdes upp, vi gick på balen och sen var det såklart Studenten!

Dom två bästa stunderna var i alla fall balen och studenten. Balen var fin, det är alltid kul att känna sig speciell, dock var maten en flopp och baren var kass så vi avlägsnade oss ganska snabbt och fortsatte vår bal hemma hos frida tillsammans med cheesburgare och skönsång. Studenten däremot var grym rakt igenom, mitt enda minus var vädret. Hela studenten var en känslomässig bergochdalbana, en av mina lyckligaste stunder i livet samtidigt som det var en av mina värsta stunder. Men hur som så var studenten grym.

Efter studenten har jag knappt träffat mina gamla klasskamrater.. Såklart har järngänget hängt ihop och vi träffas ständigt. Men just hela klassen är tydligen svår att samla ihop.. Den senaste gången jag träffade mina fina smidare var då Tobias tragiskt gick bort för undefär 1 år sedan.. Det som känns så skönt var att vi verkligen var där och sa hejdå till honom allihopa - tillsammans. Vi grät, prata, höll om och trösta varandra och bara fanns där. Efter begravningen åkte vi allihopa hem till vår gamla lärare Hasse där han verkligen rådde om oss. Fina Tobias, fina Hasse och älskade Smidare..

Smid är så mycket mer än träningsoveraller och galna fester.. Det är en familj och en sammanhållning som är svår att hitta någon annanstans. Att vara en smidare är att vara unik.

 



Postat av: Sanna Ek

hur många kurser/poäng måste man välja för att ha studentvisum? :)


För att få studentvisum krävs 12 units, units är kurspoäng och varje kurs har olika poäng. Kurserna kan ligga på allt från 0,5 units till 5 units. Sen är det upp till en själv att välja kurser så att man minst har 12 units. Jag till exempel har 4 kurser och får på dom kurserna ihop mina 12 units!



Postat av: Isabelle :)
Har du träffat några stora kändisar, förutom den där killen i How I Met Your Mother, han vet jag redan ;) <3

Vi har varit på samma fester som många kändisar och har sett en del kända människor på stan. A2 såg till exempel Snoop Dog iförrgår och när vi brudar var nere på stan för någon helg sedan så mötte vi Agnes Karlsson. Så lite kändiar har vi stött på men det har inte varit någon riktigt speciellt än! :)

 

 

Postat av: Sandra
Varför åkte Robban hem? Hur länge har ni varit tillsammans? Hur träffades ni?
:)


Robban var tvungen att göra sin resa kortare då kursavgiften på hans utbildning var extremt hög. Min utbildning kostar $3000 per halvår och hans kostade $16000 på ett halvår, så det är väldig skillnad. Och då han var väldigt bra på alla kurserna han läste så blev det nästan lite bortkastade pengar, man åker ju hit för att lära sig massa nytt inte repetera sånt man redan kan.


Robban och jag har varit tillsammans i ungefär 4 år, jag kan inte direkt säga ett exakt datum men vi höftar väl ungefär 4 år. Vi har varit vänner väldigt länge och hade några sommarflirtar innan vi blev tillsammans och på den vägen är det.

Det finns väl egentligen ganska många härliga intriger och skriva om men det kan bli lite knaigt om jag skvallrar om det. Haha. Första sommarflirten var i alla fall när jag var 14-15 , då lilla blonda naiva jag trotsade mor min och följde med Robban och hans vänner ut till en ö i mälaren, där det var riktigt mysigt med öppen eld och skönsång..

 

 

Postat av: nobody
hur många har du haft sex med? hur känns det att ha haft en pojkvän hela ungdomen? vill du inte släppa loss liksom och bara leva livet?

Hur många jag har legat med känns ganska onödigt att ta upp i bloggen, så det blir något jag håller för mig själv. Det andra kan jag däremot svara på. Jag förstår vad du menar med frågan, men jag ser det inte direkt på samma sätt.. Jag blev tillsammans med Robban när jag var 17 och känner inte att jag gått miste om någon del av min ungdom på grund av honom. Jag har aldrig sett mitt förhållande till Robban som en begränsning, snarare tvärtom. Jag gör precis vad jag vill och lever mitt liv fullt ut, sen att jag lyckats träffa en kille som är precis som jag själv känns underbart. Han är min bästa vän och jag kan inte vara annat än glad att jag även får ha honom som pojkvän.

 

Jag vet att jag inte hade varit lyckligare om jag krograggat hemma i Eskilstuna varje helg och dragit hem med olika killar hit och dit... Det känns inte riktigt som den jag är idag. Jag har högre drömmar och just nu lever jag mitt i en av dom! Jag har underbara vänner, en underbar familj och en pojkvän som jag ser en framtid tillsammans med. Vad kan jag mer begära?

Mari
1. har du klart vad du ska plugga i vår?
2. När är sista ansökningen inför hösten för dig (om du ska bo längre?)?
‎3. Hur känns det att veta att det verkligen inte blir snö!? (iofs ska du ju hit i januari och har du tur har det hunnit bli snö då) =)
‎4. Har du koll på Musikhjälpen? Skicka ett sms där bortifrån nu tjejerna på loftet och hjälp flickor världen över att få gå i skolan (som ni gör!) (Kolla på Hoffmasteros sida på musikhjalpen.se också, jag har gett ett bidrag där som jag hoppas kommer med=))


  1. Yes, kurserna valdes i förrgår och jag blev supernöjd. Fick två art kurser och 2 grafiska design kurser, kommer bli    en vår fylld med kreativitet! Så känns toppen.
  2. Just nu känner jag att det räcker med studier fram till sommaren, men om jag skulle ångra mig så tror jag sista ansökningsdagen är i maj. Så om jag skulle ångra mig så finns det tid till det.
  3. Ska jag vara ärlig så känns det lite konstigt. Riktigt skönt såklart att slippa tjocka strumpor och dunjackor, men skulle man längta jättejättemycket så finns det skidbackar och snö bara 1 timme bort, uppe i Big Bear eller So-Cal!
  4. Yes då vi har Lovisa i hushållet är det svårt att inte ha koll på Musikhjälpen. Även jag har lämnat ett bidrag på Hoffmaestros sida, men då jag är urusel på allt med takt och ton så lär väl inte mitt stackars bidrag komma med! haha.

 

Postat av: h
tycker du har en jättemysig blogg, alltid lika kul att kika in här! har några frågor.

1. vad har du för planer efter usa?
2. vad vill du jobba med i framtiden?
3. hur klarar du och din pojkvän av att ha ett distansförhållande?
keep it up girl!

 

  1. Efter Usa blir det nog ett år av jobb, ska försöka ta mig tillbaka till Stockholm igen då jag inte känner mig helt färdig med vårt fina huvudstad. Sen blir det studier igen men vi får se, jag tar det som det kommer.
  2. Jag tror jag vill jobba inom reklam.. Men kan inte riktigt sätta fingret på exakt med vad, men även det kommer nog komma med tiden.
  3. Jaadu, bra fråga.. Allt handlar väl egentligen om att våga lita på den andra personen. Det är skitjobbigt med distans och av någon anledning så har jag dom senaste två åren blivit en hejjare på det. Men älskar man någon så gör man väl det, antingen så ger du upp eller så håller man kvar. Jag vill vara tillsammans med Robin och därför gör det ju det hela mycket enklare.. Men jaa, våga lita på din partner och prata, skypea, maila, håll kontakten det är väl egentligen prio 1.

 



Kommentarer
Postat av: Zarah

Känner att jag har gjort ett bestående intryck;)

2011-12-17 @ 10:34:24
Postat av: A1

Oja Zarah!! ;)

2011-12-17 @ 11:16:15
URL: http://amforsell.blogg.se/
Postat av: fridi

väldigt nöjd över svaret, kunder inte ha skrivit det bättre själv :) love<3

2011-12-17 @ 20:40:35
URL: http://berggrundfrida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0